Wkładanie krat odgrodowych

Na początku przypomnę tylko, że gospodarujemy w ulach warszawskich poszerzanych i będziemy wkładać kraty odgrodowe pionowe. Wcześniej pokazywałem już, jak wykonujemy je w naszej pasiece, ale jakby ktoś chciał, może sobie jeszcze raz przeczytać tutaj Kraty Odgrodowe – Budowa

Kiedy i jak wkładać kraty odgrodowe do uli warszawskich poszerzanych?

Kiedy wstawić kraty? Umieszczenie krat w ulu powinno pokrywać się z terminem rozpoczęcia głównego pożytku towarowego. Kiedy zobaczymy pierwsze kwiaty na wiśni, mirabelce i innych drzewach owocowych to znak, że trzeba wstawić jak najszybciej kraty do uli. Wtedy zaczynamy poszerzać gniazda, dodając gotowe plastry, ale także ramki z węzą, aby pszczoły już znosiły i odkładały świeży nakrop (późniejszy miód) w wyznaczone im miejsce. My w swojej pasiece robiliśmy to siódmego maja, wtedy też powstał ten film.

Jak wstawić kraty w ulach warszawskich poszerzanych? Kratę wstawiamy przy zatworze od lewej strony, tuż przy ścianie. Następnie oglądamy każdą ramkę, idąc do strony prawej. Jeśli ramka jest zaczerwiona, to ją zostawiamy po prawej. Jeśli ramka jest pusta bądź jest z zaczątkiem miodu czy pyłku, strząsamy ją intensywnie z pszczół, zmiatamy je do wnętrza ula i przekładamy za kratę na lewą stronę (strząśnięcie i dokładne zmiatanie pszczół co do jednej robotnicy jest warunkiem, że nie weźmiemy niechcący matki do miodni). Postępujemy tak z każdą ramką w tym ulu, cały czas przesuwając się w stronę prawą. W miodni po lewej przybywają nam ramki, a za kratą po prawej ubywają. W ten sposób krata powinna być przesunięta na środek ula (z naszą pomocą), musi mocno i idealnie prosto przylegać do ścian. Powtarzam, jak pusty plaster bądź z miodem czy pyłkiem to strząsnąć i za kratę na lewo. Uwaga, ważne, ramki z czerwiem i matką muszą być po prawej stronie, bliżej wylotka, a miodnia po lewej. Krata ma rozdzielać 2 części ramek – miodnię i rodnię. Zatykamy beleczkami wszystkie uliczki międzyramkowe, kładziemy ocieplenie i zamykamy ul. Jak strząsamy plaster z pszczół, to do środka (do wnętrza) ula. Zaznaczam, że pszczoły nie będą pozytywnie nastawione, dlatego podkurzacz, a nawet spryskiwacz, okaże się niezbędnym narzędziem. Jeśli matkę mamy oznakowaną, to zadanie jest ułatwione. Możemy ją złapać w klips i gdy już dokonamy selekcji i przeniesienia ramek, wpuszczamy ją na stronę prawą, czyli do ramek z czerwiem. Kraty są tak skonstruowane, że przez otwory przejdą robotnice, ale matka już się nie przeciśnie.

This entry was posted in Na temat hodowli, Porady and tagged , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Wkładanie krat odgrodowych

  1. roberto22 says:

    Witam, kolejny fajny film. Widzę że zapowiadają się niezłe zbiory miodu. Bardzo przydatne informacje pod spodem, zwłaszcza dla początkujących.

  2. Radek28 says:

    Beleczki spadają notorycznie . i często. ja nie używam takich ramek a co jak beleczka uszkodzi matkę ? Lepsze są stare ramki z szerokoscia górnej beleczki 35 mm. Pozdrawiam
    Radek

  3. Eduardooi says:

    Fajna strona, bedę zaglądał tutaj częściej.
    —————————————————-

  4. Kamilowsxi says:

    Siema, mam na imie Kamil mam 12 lat i lubie komputery, gre w piłkę i pszczoły.

  5. Huberttems says:

    Siema wszystkich – fajna strona bede tu zaglądał częściej 🙂

  6. Anitatems says:

    Ostanio dużo czytam blogów, stron a także bywam na forum dyskusyjnym gazety.pl.
    Ta strona mnie bardzo zaciekawiła, dodałam sobie ją do ulubionych. Pozdrawiam Anita 🙂

  7. Arek says:

    Witam
    Mam pytanie co do umieszczania kraty , czy musi ona odgradzać matkę na przeciw wylotka , co się dzieję z pszczołami ? , ile ramek powinienem zostawić matce do czerwienia mam ule WZ , czy stosował Pan izolatory 5 ramkowe ?

    • Leszek P. says:

      Nie stosowałem izolatorów 5 ramkowych. Myślę że 5 ramek wystarczy matce do czerwienia. Najlepiej jest mieć umiejscowione gniazdo na przeciw wylotka, zmniejsza to ryzyko wystąpienia nastroju rojowego.

  8. Hej, bardzo wolno ładuje się strona na mobilce