Pszczelarze nie pszczoły, zimą nie śpią

BUDOWA ULI

CZĘŚĆ 1

Tajne zapiski taty

Tajne zapiski taty

Witam, dzisiaj chcielibyśmy pokazać, jak w naszej pasiece budowane są ule. Wbrew powszechnie panującej opinii nie trzeba być zawodowym stolarzem czy też posiadać jakichś specjalistycznych narzędzi. Wystarczy zwykły przydomowy warsztat, materiały (w tym 3 kg wkrętów), trochę wiedzy i chęci do pracy, żeby samodzielnie wykonać swoje ule. Pokazane na filmie ule nie są pierwszymi budowanymi w naszej pasiece, zanim osiągnęły taki wygląd i wielkość przeszły szereg modyfikacji, np. urosły z szesnastu do dwudziestu ramek czy dostały nóżki na stałe przykręcone do korpusu. Zdecydowaliśmy się  również na jeden wylot umieszczony około 10 cm od prawej strony i ustawienie ramek na „ciepło”.

Wnętrze ula

Wnętrze ula

Budowane przez nas  ule warszawskie poszerzane idealnie nadają się do niedużej pasieki stacjonarnej, takiej jak nasza. Konstruowane są bez nadstawek, jak typowe ule leżaki, gniazdo poszerzane jest w poziomie, a po zastosowaniu kraty odgrodowej pionowej uzyskujemy miodnię. Początkującym pszczelarzom ułatwia to przeglądy i umożliwia dostęp do każdej dowolnie wybranej ramki. Kolejnymi zaletami są jeden rozmiar ramki i łatwość stosowania ramki pracy. Ramka warszawska poszerzana 300×435 mm jest jedną z największych powszechnie stosowanych na świecie.

This entry was posted in Nowinki techniczne, Porady and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Pszczelarze nie pszczoły, zimą nie śpią

  1. Mateusz says:

    Rewelacja. Warto było uzbroić się w odrobinę cierpliwości. Panowie – udowadniacie, że wystarczy odrobina chęci i można mieć niesamowitą frajdę, nie tylko z pracy przy tych ulach, ale z faktu, że będą służyć pszczołom. Można kupić sobie ule, ale można je też sobie samemu zrobić (koszty porównywalne).

  2. George Qinones says:

    Thank you very much for the dimesions for the boxes

  3. Pingback: BUDOWA ULI CZĘŚĆ 3 (daszek) | Pasieka w Wierzbiu

  4. Maksymilian says:

    Super wykonane ule, Panowie naprawdę potraficie je zrobić. Życzę wam aby służyły wam jak najdłużej. Tylko jak będziecie ustawiać je w pasiece, to zabezpieczcie nogi uli aby nie podciągały wilgoci z ziemi, bo normalnie aż mi ich jest szkoda.
    Czy można poznać przybliżony czas na wykonanie ich oraz poniesiony koszt na materiały?

    Pozdrawiam 🙂

    • Leszek P. says:

      Dziękujemy za dobre słowo. Mamy zamiar pomalować nogi w ulach farbą podkładową, a dodatkowo przy ustawianiu ich w pasiece używamy do poziomowania cegieł, deseczek, ogólnie podkładek, co też stanowi pewną izolacje od wilgoci. Do wykonania tych trzech prezentowanych na filmie uli potrzebowaliśmy trzech dni. Koszty jest nam trudno policzyć tak na szybko, ponieważ dużo materiałów mieliśmy zgromadzonych wcześniej.
      Pozdrawiamy.

  5. Piotrek says:

    Witam !

    Mam pytanie >Czy ta płyta OSB nie jest szkodliwa dla pszczół ?a może wszystko jedno z jakiego drewna jest wykonany środek ula ?

  6. wylaczniew says:

    Świetna strona ! Pozdrowionka 🙂